torsdag 25 mars 2010

Kaffe, te, tungskrapa?

Norsk grafitti


Häromdagen hände det något som inte borde hända. Jag skrev tidigare om mina ensamma stunder på bussen, och hur lustigt jag tycker att det är att jag alltid har den sista lediga platsen bredvid mig.
På väg hem från jobbet så hände det. Bussen var halvfull och det var ledig plats bredvid en man som hade ryggsäcken på platsen mitt emot. Jag satte mig bredvid honom då jag helst sitter framlänges i bussen, även om det går lika bra att åka bakåt.
Det ångrade jag djupt. Mannen hade en sådan dålig andedräkt att jag inte kunde andas med näsan, för det luktade så fruktansvärt illa att jag bara ville svimma av brist på syre. Att andas med munnen var heller inte ett alternativ, för man han ju läst om bajspartiklar som sugs med i lungorna, och jag vill inte ha hans lukt i min mun.
Det hela slutade med att jag satt lutat mot utgången lite väl mycket, för folk började snegla på mig där jag satt och tuggade frenetiskt på tuggummi och försökte snappa upp luft.
Som man bäddar får man ligga, eller hur heter det? Jag klagar på att jag får sitta ensam och så får jag en kamrat vid sidan av som luktar som om han har ätit sopor och spytt lite i mungipan för att sedan borsta tänderna med tång och gammal fiskleverolja.


Det blir inte bättre inlägg just nu, jag går upp fem på morgonen för att träna, jobbar hela dagarna och så hem och äta, mysa med son, städa och självdö på vägen från tandborstningen till kudden. Men alla känner nog igen sig, så vi kan nicka i medlidande.

2 kommentarer:

Anonym sa...

O fy va äckligt! Kan tänka mig att du efter de här kommer njuta av att få sitta ensam. Vilken skräckupplevelse. Kram

Anonym sa...

Och jag tycker inte man ska tveka alls att flytta på sig! Det har jag som princip att göra, varför ska man sitta och pinas en hel busstur av någon som inte tvättat sig eller är äcklig! Jag flyttar alltid på mig om jag råkar hamna brevid en stinbomb- eller brevid en otrevlig person. Tänk, en gång för några månader sedan skulle jag åka med bussen från Oslo till Örebro. Jag satte mig bakom en kille från Polen. Det visade sig att han stank något fruktansvärt, varje gång han rörde sig. Skulle jag stått ut med det i flera timmar? nej, aldrig! Dessutom blev han tagen i svenska tullen för smuggling.... ;. Jag jobbar ju som sjuksköterska innom psykiatrin. Och dem människor som inte kan ta hand om sin hygein är ofta väldigt sjuka (psykiskt)! Därför kan det också vara bättre att hålla sig lite på avstånd när man är ute bland dem.....då man aldrig vet vad som rør sig i deras huvuden.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails