torsdag 30 juli 2009

Svenskpolack

Aftonbladet skriver om att svenskar reser till Norge för att jobba tills de stupar. De norska företagen anställer hellre svenskar än norrmän, eftersom vi arbetar hårdare. Detta delvis på grund av arbetslösheten i Sverige.
Men... så har det ju alltid varit. Jag flyttade innan finanskrisen, och vet om många svenskar som flyttade till Norge innan pengarna tog slut.
Hursomhelst, det som Aftonbladet skriver om stämmer faktiskt. När jag jobbade på Manpower i Oslo så var det väldigt många svenskar där, och personalen sade faktiskt att de hellre valde svenskar, eftersom vi var där för att arbeta, inte för att skaffa familj och åka på semester.
Nu sitter jag här med barn och hus och bil, och snyltar av staten, eftersom jag var sjukskriven ett tag och nu är mammaledig. Har jag blivit norrman nu? Är det dags för mig att sluta arbeta och ligga på latsidan som alla norrbaggar?
Isåfall ska jag köpa mig en båt. Och en stor pool att fylla med isbitar och Champagneflaskor, när jag semestrar i Smögen.


Jag kan iallafall fortfarande vara ironisk som en svensk. :)

3 kommentarer:

Emma sa...

Jag läste igenom http://www.jobbainorge.se/ för två veckor sen. (tipsar lite) Nu är jag i Norge och jobbar på slakteri(!) och trivs jättebra. Tycker alla borde ta steget hit ^^

Fröken K sa...

Absolut. Norge är ett trevligt land. :) Välkommen hit!

Caroline sa...

http://stinalindgren.blogspot.com/

Tipsar om Stinas blogg! Puss

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails