lördag 16 december 2006

Deilige jul

Om en vecka sitter jag och min sambo på väg till Sverige för att fira jul med min familj. Då har vi förmodligen inhandlat alla julklappar, tvättat alla kläder, städat lägenheten och gjort alla ska och måsten. Jag vet att vi inte är sist ute med att shoppa julklappar, vi är nästan halvfärdiga. En snabb tur på IKEA och vi är närmare färdigt.

Låg i sängen för en stund sedan och funderade på hur denna jul skulle bli. Förra året var vi hos min sambos föräldkar och åt pinnekjøtt. Jag fick fixa mitt eget lilla julbord med köttbullar, lax och sill. Men ingen tomte kom, vilket jag inte trodde att jag skulle sakna. Men om jag minns rätt så gjorde jag det. Eftersom det inte fanns några barn under 20 där så glömde väl tomten oss. Eller så hade hans GPS gått sönder.
Jag är pliktskyldig att hälsa på morfar också. Nu när mormor är död så har han ingen att fira jul med, och att sitta på hemmet kanske inte är vad han drömde om när han var ung. Jag måste lyssna på samma version kanske sju gånger om hur han var med i Andra Världskriget och såg när de bombade någon stad som jag faktiskt glömt namnet på. Den här gången ska dock mor vara med så då kanske det känns lättare.
Så tänkte jag på alla som inte är bland oss längre.
Farmor, styvfarmor, farbror, mormor, klasskamrat, kusiners far. Och genast är julstämningen borta.

2 kommentarer:

Å sa...

Har du gjort om layouten på bloggen eller är det jag som börjar bli senil? Känner i alla fall igen template:t från min egen...

Och jag blir barnsligt glad av att se att jag står längst upp som rekommenderade bloggar. Är väl förmodligen bara en tillfällighet men det är så sällan någon sätter mig längst upp ;)

Angående julen: jag lovar att min blir värre. Kanske tröstar lite i alla fall?

Fröken K sa...

ja, jag gjorde om den. så klumpade all text ihop sig på ett fult vis. irriterande. :)
klart du står högst upp. jag läser ju din varje dag. ;)
jag hoppas iallafall att du får en skön och fin jul.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails