torsdag 30 september 2010

Kusin vitamin


Släktforskning är så himla spännande. Jag kan drömma mig bort i dåtiden och undra hur mina förfäder hade det. Hur de såg ut. Vilka framtidsutsikter de hade, och om de förverkligade dem. Och om jag är lik dem på något sätt.
Än så länge så har jag bara släktforskat på mammas sida, då morfar kommer från Norge och jag hade lust att veta mer om släkten Skogmo från Brønnøysund. Att det sedan är gratis att släktforska i Norge gör ju inte saken sämre.
För att få en bättre översikt över alla gamla släktingar har jag öppnat ett konto på Geni. Det är gratis att använda, men om man vill ha tillgång till allt så kostar det några dollar. Än så länge är jag bara gratismedlem, och har klarat mig väldigt långt på det. Jag kan koppla ihop träd med andra som har samma släktingar som mig och utbyta information om dem.
Det var vid en sammanslagning som jag fick se att jag var släkt med Angelina Jolie. Nu har jag då inte köpt medlemskap så jag kan inte se hur vi är släkt, men det finns en lång länk mellan oss. Det jag kan tänka mig är att vi är släkt vid ingifte. Alltså att vi inte är släkt via blod (om än långt borta) utan vid att någon som är släkt med ms Jolie har gift sig med någon ur min släkt. På mycket långt håll. I informationen som jag fick när jag upptäckte släktskapet så står det att hon är min 28th cousin. Det betyder inte att hon är min tjugoåttonde kusin, men jag vet egentligen inte vad det betyder.
Jag rekommenderar starkt att börja släktforska. Du har ingen aning om vem du är släkt med. Kanske det blir en trevlig överraskning.

Kanske vi är släkt?

1 kommentar:

Anonym sa...

Men va roligt! Jag är jätte intresserad av släktforskning och har planer på att börja men han inte kommit så långt än. Men de börjar nog bli dags. Den där sidan ska jag absolut titta in på och registrera mig. kram

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails