måndag 31 augusti 2009

Efterlysning


Jag letar och letar, men finner den inte. Den är som en nål i en höstack, inte som en nyckelpiga på ren tvätt.
Saken jag letar efter finns förmodligen inte på internet. Då hade jag nog hittat den, jag är rätt bra på att hitta det jag letar efter. I alla fall på internet.
När jag gick tvåan på gymnasiet så läste vi böckerna Doktor Glas av Hjalmar Söderberg och Madame Bovary av Gustave Flaubert, som en del av Svenska B - litteratur. Vi fick i uppgift att skriva en uppsats som liknade någon av de böckerna. Det kunde vara i dagsboksform eller extremt väl beskrivet. Vad vi än tolkade det som.
Jag skrev en uppsats som skulle likna Madame Bovary blandat med Doktor Glas. Jag tyckte verkligen att jag gjorde ett bra jobb, och var väldigt nöjd med uppsatsen i fråga. Jag fick betyget VG på uppsatsen, med förklaringen att jag kanske inte hade gjort det mer övertydligt vilken bok jag syftade till.
En stund senare fick jag syn på internet att det fanns en novelltävling. Jag skickade in uppsatsen, och vann några hårprodukter. Jag fick inte första plats, men jag fick ett omnämnande på en hemsida för min novell.
Det är just denna novell jag söker. Jag minns inte om de publicerade novellen eller om de kanske bara skrev vad den hette. Hur som helst, så finner jag den inte.
Novellen hette Midsommar och novelltävlingen pågick år 2000. Jag minns inte berättelsen, men det var en fest, en man och en kvinna som man inte visste namnen på, och en kråka med bara ett öga. Det var blod med i novellen någonstans, men jag minns heller inte var.

Jag skulle så gärna vilja läsa den novellen/uppsatsen igen. Jag har drömt om att jag har gjort det, och det stärker bara min önskan om att få läsa.
Hjälp mig finna den.

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails