onsdag 7 juni 2006

Storebror och lillebror

Så har det kommit ännu fler nyheter om Sverige och Norge. Den här gången i båda lands tidningar. Norge uppmanas i Dagbladet att heja på svenskarna i fotbolls-VM. Själva kom de inte så långt och får nöja sig med att heja på "søta bror", vilket verkar vara helt okej för dem. I kommentarspåret skriver både svenskar och norskar vilt om vad de egentligen tycker. Några norrmän skulle för sitt liv inte heja på Sverige, det är ju av principskäl då. Några svenskar skulle för sitt liv inte heja på Norge, landet som tror att de är Europas mitt. (<--- Inte min åsikt.) Själv skulle jag göra samma sak för norrmännen som de gör för oss. Tänk att de tar upp plats i sin tidning för att engagera hela folket att heja på grannarna! Sådant gör inte Sverige. Vi är för stolta.
I Aftonbladet skriver de att norrmännen inte vill heja värst mycket på svenskarna men gör det ändå för att skapa lite enhet mellan länderna. En omröstning visar att det Sverige skulle göra om Norge var i VM och inte Sverige är att heja på Norge. "Klart man håller på grannarna."
Kåre Kåresen skriver i Dagbladet en kommentar: "Heia Sverige! I blant hater man sin storebror. Han kan være usympatisk, stjele tingene dine, og han er vanskelig å slå i alle leker og spill. Men! Han er fryktelig god å ha når det virkelig begynner å bli tøft. Vi er søsken og må støtte hverandre!"
Så rätt! Vi är bröder och ska stötta varandra i vått och torrt. Jag är stolt av att vara både svensk och norsk! Ska försöka leta reda på min norska släkt nu när jag äntligen bor här i Norge. Skogmo någon?

Till midsommar blir det svenskar och norrmän blandat i en liten stuga mitt i Lysekil. Då ska vi bli blodsbröder.

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails