torsdag 9 juli 2009

Översättning

Jag har suttit och översatt min blogg till olika språk; norska, engelska, spanska, franska och italienska. Det är riktigt roligt, även om det inte blir flyt i språket. Det verkar heller inte som om översättaren kan översätta ordet kiropraktor. Inte på något språk. Det kan väl inte heta kiropraktor på alla de språken?
Sen kanske jag inte skriver helt grammatiskt korrekt, och att det därför ser ut som en femårings verk.

Hursomhelst, roligt har jag haft. Ska nog översätta detta inlägg också, så jag har något att fnittra åt.

Gällande flytten, så blir den inte av på några år verkar det som. Finanskrisen i Sverige har påverkat arbetsmarknaden så mycket, att det är omöjligt att finna jobb. Det visste jag från början, men jag trodde allvarligt talat att det inte var svårt.
Så vi funderar på att flytta till Oslo. Där kan min sambo få nytt jobb, jag kan gå en utbildning på några år, och när jag är färdig, så kanske det har bättrat sig i Sverige och vi kan flytta tillbaka igen. De utbildningarna jag tittade lite snabbt på och föll för var fotojournalistik, eller arkivarie. Två helt olika jobb, men lika spännande. Fast fotojournalistiken var lite mer spännande. Jag tror dock att det är svårt att komma in där, man ska ha med sig prover för att få en plats. Dessutom tror jag att man måste ha ett öga för fotografering innan man hoppar på något liknande. En vän till mig sade att man inte alls ska kunna någonting innan man börjat, det är ju meningen att man ska lära sig när man går utbildningen. Jag vet inte vad jag ska tro.

Suck.

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails