torsdag 2 juni 2011

Bildfråga


Nu har jag en fråga igen.
Vad händer om man till exempel vill tipsa om en bok eller tv-serie här på bloggen, men inte har någon bild att visa fram. Jag som läser massa bloggar ser hur folk använder sig av andra bilder, och ibland har de med källan av bilden, andra gånger skriver de bara att den kommer från Google. Är det lagligt? Får man göra så? Jag tror jag har använt mig av en annan bild en enda gång, och jag är fortfarande lite svettig över att någon ska komma och "ta mig"för det.
Så. Får man ta bilder från Google och bara hänvisa till hemsidan den är tagen ifrån, eller är det också ett brott som straffas med döden eller vad det nu är man får för slags böter?

4 kommentarer:

Felicitas sa...

Sorry, men det räknas som bildstöld (och rekommenderad avgift enligt Svenska fotografers förbund är 3200 kr per bild per tillfälle). :P Om det inte står angivet att bilden får "lånas"/användas, är alternativet att kontakta den som äger rättigheterna till bilden (i princip alltid fotografen). Källan ska dock alltid anges.

Däremot kan jag tipsa om Flickr.com där många lägger ut sina foton med kriterierna angivna - dvs om de får användas (med hänvisning) eller inte. Det är också sökbart.

Lycka till!

Malin på pastill.nu sa...

Man får inte ta bilder på det sättet (och blir själv jävligt irriterad när folk tar bilder från mig och skriver "från google". Så jävla svårt är det ju inte att iaf hänvisa till min blogg, som är helt ok för mig att man gör).

Jag TROR dock att det är ok om man länkar hela bilden från den sidan man tar den, så att det går en länk tillbaks dit. Alltså INTE laddar ner bilden till sin egen sida utan lägger in den med länken. Så har jag iaf lärt mig att det är ok att göra, men är inte 100% säker.

Överlag tror jag dock de flesta uppskattar att bli länkade till (företag osv), men är det andra bloggare, speciellt fotografer kan jag tänka mig, så bör man nog fråga först.

Felicitas sa...

Fröken Pyssel: Nej, det är inte heller okej om man länkar hela bilden på sättet du beskriver. Man måste fortfarande ha upphovsmannens godkännande för att använda (vilket man ju gör, oavsett varifrån bilden kommer) en bild på det sättet.

Förstår precis vad du menar med irritationen och känner SÅ väl igen den!

simone sa...

vackert blomfoto :)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails