torsdag 15 januari 2009

Norska språket i Sverige

Nu kan du äntligen lära dig norska!
SVT1 ska sända ett svenskt program med en norsk programledare vid namn Fredrik Skavlan som är ganska känd här i Norge. På hemsidan till SVT finns det en ordbok där de allra vanligaste missförstånden är uppställda. Guleböj finns tyvärr inte med, men det kan jag varna er svenskar för: det heter faktiskt banan här borta också. Men gurka stavas med slutet först, agurk. Kom ihåg det.

Det jag tyckte var lite tråkigt med inlägget i Dagbladet var alla dessa kommentarer från norrmännen angående hur dåliga vi svenskar är på det norska språket. Journalisten skriver dessutom att han undrar om vi svenskar kommer att klara av att lära oss dessa glosor. Är vi tillräckligt smarta? Eller ska vi fortsätta "roa oss på deras bekostnad" genom att inte förstå vad de säger.

Jag har ännu inte stött på en norrman som hittar på svenska ord för att han tycker att de låter roliga, men däremot så verkar norrmän tro att vi ibland är lite dumma i huvudet. Det är först nu, efter ca fyra år i Norge som folk inte längre försöker prata svenska med mig, för att de inte tror att jag förstår. Det hoppar in norska ord med en slags svensk brytning, eller tvärtom, då de förklarar att jeg har bodd i Sverige så jeg skjønner alt du sier, og jeg snakker svensk også. När jag sedan pratar svenska i mitt tempo så ser de ut som fågelungar allihopa. Och nickar lite försiktigt.
Om det är ett norskt ord jag inte förstår så frågar jag om dess betydelse. Jag låtsas inte förstå.
Så finns det ju förstås svenskar som pratar svorska. De som tror att de pratar norska, men bara låter fåniga för att de försöker lite för mycket. Men jag hyllar dem för att de försöker.

Det kanske är bra att norrmännen underskattar oss, så att de blir överraskade när vi faktiskt förstår all skit de snackar om oss, och kan bita tillbaka. Ett tips: de gillar tydligen inte att bli kallade norrbaggar.

Och vi svenskar har minst lika många Norgevitsar som ni har Sverigevitsar.

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails