onsdag 28 januari 2009

Mammatankar

Jag har funderat mycket kring namn på mitt ofödda barn. Eftersom jag inte ved vad det blir för kön, så måste jag ju säkra mig med namn för både pojkar och flickor. Sedan vill man ju heller inte ha ett namn som alla andra har. Jag säger inte att jag hakar på trenden som kändisarna har skapat, jag namnger inte ungen till vad som helst. Och ska jag följa trenden med att namnge mitt barn efter var jag och min sambo träffades så blir det Klara (vi möttes på Klaras i Örebro) om det blir en flicka, och Melker (vår första date tog plats på Farbror Melkers i Örebro) om det blir en pojke. Namnen är fina, men jag kan inte se varken en Klara eller Melker framför mig i spjälsängen.

De namnen vi har funderat över är Julie/Julia och Emil. Mellannamnet på flickan blir såklart Linnèa. Jag har det till mellannamn, likaså min mormor och säkert släktingar före henne också. Men nu har statistiken för norska barnnamn kommit, och både Linnèa och Julie ligger på topp 10. I Østfold, där jag bor, ligger bägge flicknamnen på topp 20. Det skulle kunna gå att namnge flickebarnet Julia utan att det ska vara tre stycken till i samma klass.
Emil ligger på fjärde plats på topp 10 men är faktiskt inte med på listan över Østfoldsbebisarna. Där har vi något.

Antingen det, eller så går jag för trenden som kändisarna har skapat och döper bebisen till Sovrummet, för det var där den blev till.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hahaha! Den hade i alla fall varit rolig!

Anonym sa...

Älskling! :) Du kommer att få en sån söt liten bebis.. Hihi.
Det är ingen idé att bry sig om de där listorna... Man måste ju ta något som är fint och känns rätt. Kanske inte Sovrummet då rå... Har du lagt ner Siri helt?

Fröken K sa...

Ja, det verkar så. Har glömt bort det namnet... Hm. Jag ÄR verkligen i en amningsdimma nu.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails